IRESOFT a umělá inteligence

Na počátku bylo slovo... Dneska za nás slova, věty, články a celé projekty vymýšlí umělá inteligence. Každý si na ni udělal svůj vlastní názor. Každý k ní přistupuje trošku jinak. My v IRESOFTu, jsme se rozhodli AI využívat, a to docela naplno. Protože razíme heslo – dělejme věci chytřeji, ne usilovněji. A přesně s tím nám dnes uměla inteligence (a nejen ta) pomáhá.
Proč jsme se do AI pustili?
Jsme softwarová firma. Pracujeme s technologiemi a proto bylo jasné, že příchod AI nemůžeme minout ani zaspat. Na začátku jsme si však stanovili jasná pravidla a hranice, kde a jak chceme AI používat. Zároveň jsme na začátku interně komunikovali našim iresofťákům, že rozhodně neplánujeme nahradit pracovní pozice robotama, ale spíše ukázat cestu, jak toho můžeme zvládnout ještě více.
Svou roli zde určitě hrála i zvídavost a chuť vyzkoušet něco nového, což máme všichni tak trochu v krvi a je to součást našich hodnot. A v neposlední řadě jsme měli před sebou vizi budoucnosti. Nechceme přece, aby nám ujel vlak. A tak jsme se začali vzdělávat, zkoumat a sdílet.
Šli jsme na to postupně – ve firmě se objevilo pár nadšenců, kteří začali s AI experimentovat a zkoušet, co všechno dokáže – tehdy spíše - co nedokáže.
Vznikla sdílecí skupinka, kde jsme si předávali různé tipy – kdo na co AI využívá, jaké platformy jsou nejlepší a taky jsme se postupně společně učili psát prompty. Zapojení do skupiny bylo dobrovolné, ale vzhledem k tomu, že jsme IT firma 60 % naší firmy tvoří „ajťáci“, skupinka velmi rychle vyrostla.

Jak to vypadá dnes?
Za dva roky jsme se s využíváním AI značně posunuli. A to i díky tomu, že se posunula samotná AI, její možnosti a vzniklo spoustu chytrých nástrojů a aplikací. A kde tedy konkrétně AI dnes v IRESOFTu využíváme?
HR a nábor
Náš HR tým se snaží jít vždy příkladem. Zkouší různé platformy a experimentuje. AI zde pomáhá například nakopnout kreativní myšlení a nápady, pomáhá s texty když je v hlavě prázdno nebo nadhodit první strukturu pro projekty a nebo pro scénáře k videím. Zároveň v týmu pomáhá ušetřit čas s vyhodnocováním např. dotazníků nebo shrnutí různých studií a textů. V poslední době zkouší holky z HR také nástroje pro přepis audio nahrávek na text.
Marketing a komunikace
I zde si občas vypomůžeme s úpravou textů, tvorbou struktur pro texty nebo tvorbou grafiky. Šetříme tak desítky hodin. Stejně jako v HR i zde kolegové využívají různé nástroje pro přepis řeči na text. Náš markeťák Tom se ponořil například i do automatizace rutinních aktivit: "Je to opravdu masakr - jsem teprve na začátku, ale ty možnosti, které se nabízí jsou brutální."

Vývoj produktů
Naši programátoři jsou samozřejmě jedni z největších fanoušků AI. Neznamená to ale, že naši programátoři sedí s nohama nahoře (to jen občas) a vše dělá umělá inteligence. Ve vývoji využíváme AI zejména při generování zdrojových kódů a testů produktu, dále ke generování pomocných nástrojů a pro práci s SQL a generování dotazů. A v neposlední řadě pomáhá s analýzou různých datových výstupů. I zde AI výrazně šetří čas.

Zákaznická podpora
V rámci zákaznické podpory produktu CYGNUS a Alveno využíváme AI hlavně formou chatbota, který pomáhá našim zákazníkům dostat se rychleji k tomu, co právě potřebují a nebo pomůže vyřešit jejich problém bez nutnosti kontaktu s našimi konzultanty.
"V CYGNUSu jsme vytvořili vlastního AI Asistenta. Ten má přístup ke všem našim nápovědám k programu, které jsou dost rozsáhlé a pravidelně je aktualizujeme. Zákazník má díky tomu 24/7 po ruce jakéhosi poradce, se kterým může svůj problém zkusit vyřešit sám. A pokud to nevyjde, AI odešle spolu se zákazníkem požadavek na podporu a spojí zákazníka s našimi kolegy z helpdesku. Díky Asistentovi se nám aktuálně podařilo snížit zatížení podpory o 23 %." prozradil vedoucí týmu helpdesku Sam.
Kolegové na podpoře stále zkouší nové věci. Jejich poslední nápad je, že jim AI každý pátek vytvoří souhrn slovního hodnocení ze zpětné vazby našich zákazníků. Vzhledem k tomu, že převažují pochvaly, je to pro tým našeho HELPDESKu příjemné zakončení týdne a malá dávka pozitivní energie po náročných dnech.

Naše produkty
S implementací AI přímo do produktu jsme byli opatrní. Ale podařilo se nám najít místa, kde to dávalo smysl a mělo to velký potenciál.
V CYGNUSu jsme vytvořili nejen chatbota, který pomáhá zodpovědět dotazy k programu pokud si zákazníci neví rady nebo jim něco nefunguje, ale také AI asistenta, kterého si může každé zařízení upravit a naučit ho radit zaměstnancům s věcmi, které se týkají přímo jejich organizace – nikoliv produktu. Dali jsme tedy našim zákazníkům možnost skrze náš produkt začít používat AI a vytvořit si tak vlastního pomocníka, který funguje nad jejich vlastní interní dokumentací.
Šli jsme ale ještě dál! Díky AI mohou pracovníci v sociálních službách mnohem lépe pracovat s vyhodnocováním ran a defektů u klientů – AI zanalyzuje ránu (výpočet velikosti, popis…).

Interní nástroje a zefektivnění práce
Dlouho nám ve firmě chyběla firemní „wiki“, kde bychom uchovávali různé dokumenty a informace pro zaměstnance. Na začátku tohoto roku se nám povedlo vytvořit nejen interní wiki, kterou jsme (velmi originálně) nazvali IREWIKI, ale k tomu i firemního chatbota - IREBOT, který pomáhá zaměstnancům a zejména nováčkům zodpovědět dotazy, aniž by museli cokoliv hledat. A využití? Skoro každý den se zde objeví nějaký dotaz, ať se týká benefitů nebo instalace aplikace do PC.
V našem vlastním interním systému jsme AI využili na automatické načítání účtenek. Doklad teď stačí jen vyfotit a údaje z ní se vyplní pomocí umělé inteligence. Naše paní účetní jsou šťastné a kolegové, kteří předávají účtenky k proplacení určitě taky.
Každý ve firmě má možnost využívat ChatGPT v placené verzi a zkoušíme i další platformy jako například Claude.ai nebo Perplexity. Protože IRESOFT je firma, kde si důvěřujeme a zároveň jsme firma plná IT profíků, dáváme lidem svobodu a volnost. S tím jde samozřejmě ruku v ruce také bezpečnost, ochrana osobních údajů a jakýchkoliv dat a dokumentů. Součástí využívání AI je zodpovědnost. My si to dobře uvědomujeme, a proto se neustále vzděláváme ohledně bezpečnosti a sdílíme také rizika spojená s jejím využíváním.

Co nám umělá inteligence přinesla?
Díky AI jsme si připomněli, jak je důležité získané informace ověřovat. Zároveň jsme změnili mindset - zjistili jsme, že AI se dá velmi rychle zapojit i do běžné operativy.
Úspora času: AI pomáhá automatizovat rutinní úkoly – od sumarizací meetingů po generování textů a kódu. Mnohé úkoly, které dříve trvaly hodiny, zvládneme za minuty
Lepší výsledky: Pomáhá nám přicházet s alternativami, které by nás samotné nenapadly. Dík širšímu kontextu a návrhům AI můžeme mít kvalitnější výstupy.
Klid v hlavě: Víme, že se máme o co opřít – AI využíváme jako “další mozek” nebo “parťáka na přemýšlení”.
A kde nám AI pomáhá v IRESOFTu nejvíce?
- Při psaní textů, přepisu/úprav textů, e-mailů nebo tvorba zápisů z meetingů.
- Ve vývoji nám pomáhá s návrhy kódu nebo při debugování.
- Používáme ji k brainstormingům a hledání nápadů.
- Zrychlila naše rozhodování – navrhuje různé varianty, pomáhá analyzovat a porovnávat nebo upozornit na rizika.
A kde si myslíme, že nepomáhá tolik a tady pořád ještě potřebujeme (a pořád budeme potřebovat) lidský mozek a selský rozum? Při řešení složitých logických úloh s více kroky je AI občas „přesvědčivě chybná“. Dále neumí interpretovat data bez dobré přípravy kontextu. No a samozřejmě jsme zjistili, že AI stále neví všechno a někdy neumí být aktuální/přesná. Tam kde je potřeba aktuálnost (např. legislativa, ceny, konkrétní data) – často potřebujeme kombinaci s lidskou znalostí a zkušenostmi.

SHRNUTÍ: IRESOFT a umělá inteligence
AI bereme jako nástroj, ne náhradu.
AI rozšiřuje naše možnosti, než že by nás nahrazovala.
AI a její využití záleží na tom, kdo a jak ji používá - know-how člověka je zde stále klíčová.
AI nás naučila být více otevření - zkoušíme nové nástroje, testujeme, sdílíme tipy mezi sebou.
AI neví všechno a je potřeba její výstupy umět ověřit.
Víme, že budoucnost je v kombinaci člověka a stroje. A my chceme být u toho. Umělé inteligence není třeba se bát, pokud ji používáme v kombinaci se zdravým selským rozumem a lidským přístupem.
/Tento blogový článek vznikl ve spolupráci s jednotlivými týmy a manažery a procesním manažerem, který AI do firmy zaváděl. Zároveň jsme si dovolili přizvat na pomoc i AI, která nám pomohla článek uhladit./